Course teached as: B007936 - STORIA MODERNA Second Cycle Degree in LANGUAGES AND CULTURES OF ANCIENT AND MODERN EAST
Teaching Language
Italian
Course Content
Topics and problems of social, political, cultural history of Modern Europe, particularly connected with the non-European history, from 16th to 19th Century. Sources and documents, methodological and historiographical approaches.
Bayly, C. A., La nascita del mondo moderno, 1780-1914, Torino, Einaudi, 2004.
Boorstin, H., Rivoluzionari. Antropologia politica della Rivoluzione Francese, Roma, Laterza, 2016.
Brewer, J., I piaceri dell'immaginazione. La cultura inglese nel Settecento, Roma, Carocci, 2005.
Brook, T., Il cappello di Vermeer. Il Seicento e la nascita del mondo globalizzato, Torino, Einaudi, 2015.
Brook, T., La mappa della Cina del signor Selden, Torino, Einaudi, 2016.
Burke,P., La fabbrica del Re Sole, Milano, Il Saggiatore, 1993.
Certeau, Michel de, La scrittura della storia, Roma, Il Pensiero Scientifico Editore,1977.
Clericuzio, Antonio, La macchina del mondo. Teorie e pratiche scientifiche dal Rinascimento a Newton, Roma, Carocci, 2016.
Conrad, S., Storia globale. Un’introduzione, Roma, Carocci, 2015.
Davies, N., Isole. Storia dell'Inghilterra, della Scozia, del Galles e dell'Irlanda, Milano, Bruno Mondadori, 2007.
Delort, R., e Walter, F., Storia dell'ambiente europeo, Bari, Dedalo, 2002.
Delpiano, P., La schiavitù in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2009.
Elliott, John H., Imperi dell'Atlantico. America britannica e America spagnola, Torino, Einaudi, 2010.
Furet, F., Richet, D., La rivoluzione francese, 2 voll., Roma-Bari, Laterza, 2003.
Ferrone, V., Storia dei diritti dell'uomo. L'Illuminismo e la costruzione del linguaggio politico dei moderni, Roma, Laterza, 2014.
Goldstone, Jack, A., L'ascesa dell'Occidente nella storia mondiale, 1500-1850, Bologna, Il Mulino, 2009.
Goody, J., L' Oriente in Occidente. Una riscoperta delle civiltà orientali, Bologna, Il Mulino, 1999.
Goody, J., Eurasia. Storia di un miracolo, Bologna, Il Mulino, 2010.
Gruzinski, S., Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Milano, Cortina, 2016.
Gruzinski, S., La macchina del tempo. Quando l'Europa ha iniziato a scrivere la storia del mondo, Milano, Cortina, 2018.
Hazard, P., La crisi della coscienza europea, Torino, Utet, 2007.
Headrick, D. R., Il predominio dell'Occidente. Tecnologia, ambiente e capitalismo, Bologna, Il Mulino, 2011.
Hobsbawm, E. G., Ranger, T., a cura di, L'invenzione della tradizione, Torino, Einaudi, 2002.
Hughes, L., Pietro il Grande, Torino, Einaudi, 2003.
Hunt, L., La rivoluzione francese, Bologna, Il Mulino, 2007.
Hunt, L., La forza dell'empatia. Una storia dei diritti dell'uomo, Roma, Laterza, 2010.
Israel, J., Una rivoluzione della mente. L'illuminismo radicale e le origini intellettuali della democrazia moderna, Torino, Einaudi, 2011.
Koselleck, R., Il vocabolario della modernità, Bologna, Il Mulino, 2009.
Koselleck, R., Storia. La formazione del concetto moderno, Bologna, Il Mulino, 2009.
Levine, P., L'impero britannico, Bologna, Il Mulino, 2009.
Marcocci, G., Indios, cinesi, falsari. Le storie del mondo nel Rinascimento, Roma, Laterza, 2016.
Mokyr, J., Leggere la rivoluzione industriale, Bologna, Il Mulino, 1997.
Mokyr, J., I doni di Atena. Le origini storiche dell'economia della conoscenza, Bologna, Il Mulino, 2004.
Morelli, F., Il mondo atlantico. Una storia senza confini (secoli XV-XIX), Roma, Carocci,2013.
Osterhammel J., Petersson N. P., Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche, Bologna, Il Mulino, 2005.
Pagden, A., Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia, 1500-1800, Bologna, Il Mulino, 2005.
Parker, C. H., Relazioni globali nell’età moderna. 1400-1800, Bologna, Il Mulino, 2012.
Parker, G., La rivoluzione militare. Le innovazioni militari e il sorgere dell'Occidente, Bologna, Il Mulino, 1990.
Pétré-Grenouilleau, O., La tratta degli schiavi. Saggio di storia globale, Bologna, Il Mulino, 2004.
Pomeranz, K., La grande divergenza. La Cina, l'Europa e la nascita dell'economia mondiale moderna, Bologna, Il Mulino, 2004.
Reinhard, W., Storia del colonialismo, Torino, Einaudi, 2002.
Roche, D., Il popolo di Parigi. Cultura popolare e civiltà materiale alla vigilia della Rivoluzione, Bologna, Il Mulino, 2000.
Roche, D., Storia delle cose banali. La nascita del consumo in Occidente, Roma, Editori Riuniti, 1999.
Rosa, M., Clero cattolico e società europea nell'età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2006.
Subrahmanyam, S., Mondi connessi. La storia oltre l’eurocentrismo (secoli XVI-XVIII), Roma, Carocci, 2014.
Sutherland, D.M.G., Rivoluzione e controrivoluzione. La Francia dal 1789 al 1815, Bologna, Il Mulino, 2000.
Tackett, T., In nome del popolo sovrano. Alle origini della rivoluzione francese, Roma, Carocci, 2000.
Testi, A., La formazione degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, 2013.
Thornton, John, L' Africa e gli africani nella formazione del mondo atlantico. 1400-1800, Bologna, Il Mulino, 2010.
Tortarolo, E., L’invenzione della libertà di stampa. Censura e scrittori nel Settecento, Roma, Carocci, 2011.
Venturi, F., Settecento riformatore, vol.I, Da Muratori a Beccaria, Torino, Einaudi, 1969; vol. II, La chiesa e la repubblica dentro i loro limiti, Torino, Einaudi, 1976; vol. III, La prima crisi dell'Antico Regime (1768-1776), Torino, Einaudi, 1979; vol. IV,1, La caduta dell'Antico Regime (1776-1789), Torino, Einaudi, 1984 (un solo volume, a scelta).
Vovelle, M., I giacobini e il giacobinismo, Roma-Bari, Laterza, 2009.
Wende, P., L'impero britannico. Storia di una potenza mondiale, Torino, Einaudi, 2009.
Learning Objectives
The course of lessons deals with the main topics concerning the study of Modern
history, from the 16th to 19th century, with particular attention to the cultural and intellectual history, in its interactions with the social and political transformations of this age and with the expansion of Europe in the world.
Prerequisites
A general outline of European History, from Ancient to Contemporary age.
Teaching Methods
Lectures and seminars (individual and/or team work; classroom discussion).
Further information
For complementary lessons and tutorial aids contact the teacher.
Type of Assessment
The examination will be oral, also for students not attending the class or coming from foreign countries following Erasmus or other kinds of exchange programs. During the examination, questions (from two to four) will be asked to verify:
1) understanding and knowledge of historical processes;
2) understanding and knowledge of major topics;
3) understanding and knowledge of most important historical events and dates;
The final evaluation will be the result of the evalutions relating to the three cited sections.
Students can also integrate the oral examination with a written paper, agreed with the teacher, which will be orally discussed.
Course program
Society, culture and politics in the age of European expansion (XVI-XIX century)
The course aims to deal with some of the main themes related to the study of the Modern age in Europe, from the 16th to the 19th century, with particular reference to the dynamics of cultural and intellectual history, in its interactions with the expansion of the European presence in the world context.
In addition to the frequency of course lessons, the study of 2 texts freely chosen among those suggested in the bibliography (see: Reference Texts) is required to take the final examination of the lesson cycle of the Modern History module.
For justified reasons and for cases individually considered (with particular reference to working students) even those who will have difficulty taking the course regularly will be able to take the final examination, adding 1 text, chosen in the same bibliography.